Tematyka przykładowych zajęć edukacyjnych terenowych prowadzonych przez Wydział Spraw Terenowych w Złocieńcu :
ZAJĘCIA TERENOWE | |||
1. | Las jako środowisko życia roślin i zwierząt. | 120 min. | warsztaty terenowe |
2. | Poznawanie pospolitych gatunków drzew, krzewów oraz ptaków ze szczególnym na bioróżnorodność świata roślin i zwierząt. | ||
3. | Skutki działalności polodowcowej, gleba i jej struktura, badanie fizycznych cech gleby. | 120 min. | |
4. | Rola torfowisk w przyrodzie, zapoznawanie się ze światem roślin i zwierząt na torfowisku. | ||
5. | Obieg materii w przyrodzie. | ||
6. | Oznaczanie czystości powietrza za pomocą skali porostowej. | 60 min. | |
7. | Formy ochrony przyrody ze szczególnym uwzględnieniem obszarów NATURA 2000 i Parków Krajobrazowych. |
Przykładowe tematy zajęć proponowane do realizacji w terenie (w oparciu o system ścieżek przyrodniczych):
1.Jezioro Czarnówek - przykładowe zagadnienia do realizacji:
- geneza i świat organiczny różnych typów torfowisk,
- klasyfikacja jezior pod względem czystości wód,
- etapy „życia” jezior,
- typy środowisk leśnych,
- interakcje pomiędzy różnymi zespołami ekologicznymi.
2.„Dolina Pięciu Jezior”przykładowe zagadnienia do realizacji:
- morfologiczna działalność lądolodów: formy akumulacyjne i erozyjne,
- typy zbiorowisk leśnych – buczyna,
- fauna i flora chroniona na terenie rezerwatu,
- ekosystemy wodne.
3. „Wyspa Bielawa” - przykładowe zagadnienia lekcyjne do realizacji w terenie:
- typy jezior polodowcowych (j. morenowe),
- życie ptaków wodnych,
4. „Przełom Rzeki Dębnicy” - przykładowe zagadnienia do realizacji:
- działalność erozyjna wód płynących,
- typy jezior polodowcowych (j. rynnowe i oczka),
- ekosystem łąk,
- czyste źródła energii (energia wodna).
5. „Spyczyna Góra – Jezioro Prosino” - przykładowe zagadnienia do realizacji:
- typy lasów w Polsce – bór,
- działalność morfologiczna lodowców: akumulacyjna i erozyjna,
- krajobrazy kulturowe,
- środowisko życia ptaków wodnych.
Zakres tematyczny prowadzonych zajęć terenowych prowadzonych przez Ośrodek Dydaktyczno-Muzealnym „Świdwie”
ZAJĘCIA TERENOWE | |||
Badania chemiczne wody |
Pobieranie próbek wody z oznaczonych cieków wodnych. Badanie chemiczne wody. Oznaczanie gatunków bezkręgowców wodnych. | 120 min. | licea |
Bezkręgowce wodne |
120 min. | licea | |
Wycieczka dookoła rezerwatu |
W trakcie zajęć prowadzący wskazuje i omawia spostrzeżone gatunki zwierząt i roślin w zależności od okresu fenologicznego. | 3 - 4 godzin | licea i wyżej |
Spacer do wieży widokowej |
60 min. | bez ograniczeń | |
Obserwacja jeziora z wieży |
30 min. | bez ograniczeń |